Dossier: wateroverlast in Herk-de-Stad

Op 14 oktober 2021, over deze onderwerpen: Landbouw, Natuur en klimaat

Afgelopen zomer zorgde de niet-aflatende regenval voor wateroverlast in grote delen van Herk-de-Stad. In een mum van tijd baande het aanstromende water zich een weg naar woningen en tuinen en door landbouwgebieden. Dat zorgde voor heel wat schade. Het was niet de eerste keer dat onze gemeente zwaar getroffen werd door noodweer. Met dit artikel willen we u daarom op de hoogte houden over de evolutie van dit dossier en over de mogelijke oplossingen die op tafel liggen. Zit u met vragen over de wateroverlast? Dan kan u die altijd stellen via wateroverlast.herkdestad [at] gmail.com.

Wachtbekken

Om de veiligheid van de inwoners te verbeteren en om wateroverlast te vermijden werd in de jaren 80 een volledig omdijkt wachtbekken in en rond het Schulensmeer gebouwd. Dat wachtbekken bestaat uit een binnenbekken en een buitenbekken. Bij hevige en langdurige regenval vangt het binnenbekken, dat ca. 150 hectare groot is, het overtollige water van de Demer en de Mangelbeek op.

Wanneer het binnenbekken echter volloopt, zoals afgelopen zomer, dan laat men het water steeds gecontroleerd richting het buitenbekken stromen. Daar wordt het water vervolgens opgevangen en ingedamd door enkele lokale dijken, bijvoorbeeld aan de Vroentestraat. Dit voorkomt wateroverlast in woonwijken en landbouwgebied. Maar de dijken die rond dat buitenbekken gebouwd zijn, volstaan helaas niet. In het verleden waren er plannen om dit te versterken door middel van extra dijken. Die aanleg komt er uiteindelijk niet: het project zou heel duur zijn en weinig extra opvangcapaciteit creëren.

Betere bescherming

Vandaag wordt vooral onderzocht hoe het water van de Gete stroomopwaarts langer vastgehouden kan worden. Nu stroomt het erg ongecontroleerd af richting Schulen. Ook de renovatie van de ‘Grote Steunbeer’ in Diest, die de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) vandaag uitvoert, zal voor een verlichting van het Schulensbroek zorgen. Deze stuwconstructie krijgt nieuwe klepstuwen en een centrale schuif waardoor het waterpeil van de Demer beter geregeld wordt. Zo kan men de hele Demervallei beter beschermen tegen wateroverlast.

Contacteer ons

Het is belangrijk dat schade aan woningen en bedrijven en ook landbouwgronden in de toekomst wordt vermeden. De VMM evalueert daarom de situatie opnieuw op basis van de informatie van de voorbije weken. Ze zal ook een nieuwe visie voor het gebied ontwikkelen. Met de N-VA-fractie volgen we dit dossier nauw op. Wie vragen heeft, kan die stellen via wateroverlast.herkdestad [at] gmail.com.