Nieuws uit de politieraad

Op 12 mei 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeentenieuws

Op 1 januari 2016 trad onze gemeente officieel toe tot de nieuwe politiezone Limburg Regio Hoofdstad. Nu bijna anderhalf jaar later kunnen we een eerste evaluatie van onze nieuwe zone brengen. De schaalvergroting heeft heel wat voordelen: de kosten van de politie voor onze gemeente blijven betaalbaar en het is ook makkelijker om een beroep te doen op speciale eenheden.

Toch zijn er nog enkele pijnpunten waar ik als politieraadslid voor de fusie al voor waarschuwde. De openingsuren van ons politiekantoor in Herk-de-Stad werden beperkt. In het weekend is het plaatselijke kantoor zelfs niet meer open, wat toch wel zorgt voor minder dienstverlening. Herkenaren moeten tijdens het weekend naar Hasselt om een aangifte te doen. Er lijkt ook minder blauw op straat te zijn.

In het gebied Herk-de-Stad/Lummen/Halen zou altijd 1 ploeg aanwezig moeten zijn. Realiteit is dat deze ploeg regelmatig opgeroepen wordt voor hulp in de aanpalende sector. In de praktijk betekent dit dat de Herkenaar bij niet dringende oproepen soms langer moet wachten op bijstand. Dit is zeker niet de schuld van de interventieploegen, maar van de organisatie. Als Herks politieraadslid blijf ik dan ook deze punten aankaarten bij het Hasseltste bestuur.

Een positieve noot is de bouw van de nieuwe veiligheidscampus naast de gevangenis van Hasselt. Deze campus waar de politie en brandweer samen gehuisvest zullen worden is prima gelegen voor interventies bij noodsituaties in onze gemeente. Dit betekent dat de brandweer bij een dringende oproep veel sneller ter plekke zal zijn dan nu het geval is. De bouw van de veiligheidscampus vordert goed en de ingebruikname is gepland voor de zomer van 2018.

Wie informatie wenst in verband met de politie(raad) kan altijd bij mij terecht.

Michel Laenen
Politieraadslid en voorzitter gemeenteraad